Tajuk Kaedah : Permata Minda
Ø MATLAMAT:
Program Permata Minda disediakan
sebagai satu program yang dapat membantu murid – murid menguasai kemahiran asas
membaca dan menulis. Setelah mengikuti program ini adalah diharapkan sifar murid buta 2M di
tahun 6 walaupun murid kritikal dan murid-murid tahap 1 yang normal dapat
menguasai kemahiran asas seperti berikut:
Mengenal abjad
Boleh mengeja dan membatangkan
perkataan.
Boleh membaca ayat.
Memahami apa yang didengar/dibaca.
Boleh mengeluar idea sendiri.
Boleh menulis semula apa yang dibaca.
ØOBJEKTIF:
Objektif Am:
v Dapat memberi keyakinan diri kepada
murid-murid untuk berusaha dengan lebih tekun.
v Menarik minat murid untuk belajar di
dalam stesen masing-masing.
v Murid bersaing antara satu sama lain
untuk berpindah ke stesen yang lain.
v Murid-murid dapat menguasai kemahiran
di setiap stesen secara lebih sistematik.
Objektif Khusus:
Setelah mengikuti program ini adalah
diharapkan:
Ø Sifar murid di stesen 1 pada bulan
Februari.(kecuali murid kritikal/khas)
Ø Sekurang-kurangnya 5 orang murid
berjaya melepasi wajaran dalam Ujian Standard Pelepasan Pet 1 Fasa 1 & 2 dan
balik ke kelas perdana.
Ø Semua murid sekurang-kurangnya berada
di stesen 4 pada bulan Jun.(kecuali murid kritikal/khas)
Ø Semua murid dapat dipulihkan sepenuhnya
pada bulan Oktober.(kecuali murid kritikal/khas)
ØLATAR BELAKANG:
Program Permata Minda merupakan satu
program yang berbentuk motivasi untuk merawat kesukaran belajar atau masalah
pembelajaran yang dihadapi oleh murid-murid pemulihan.Kebiasaannya murid-murid ini
dibahagikan ke dalam kumpulan mengikut penguasaan kemahiran.Kaedah kumpulan
biasa menyebabkan murid-murid ini mudah jemu kerana mereka terpaksa menguasai
semua kemahiran dalam satu jangka masa yang panjang.Berbeza dengan program ini kerana
ia menggunakan kaedah stesen, dimana murid-murid dibahagi kepada 4 stesen.Setiap stesen akan mempelajari kemahiran-kemahiran yang telah ditentukan.
Contohnya:
·
Stesen 1 kemahiran
1-7
·
Stesen 2 Kemahiran
8-28
·
Stesen 3 Kemahiran
29-30
·
Stesen 4 Kemahiran
31-32
Jadual
waktu Tahap 1 dan tahap 2 adalah sama.Murid-murid akan belajar dalam stesen
masing-masing
sehingga mereka berjaya menguasai semua kemahiran di dalam setiap
stesen.Murid-murid ini akan
merasakan kejayaan apabila mereka berjaya berpindah dari satu stesen ke stesen yang lain.
merasakan kejayaan apabila mereka berjaya berpindah dari satu stesen ke stesen yang lain.
Penilaian akan dibuat di dalam setiap stesen untuk menentukan tahap penguasaan murid bagi setiap
stesen sebelum berpindah ke stesen yang lain.Modul yang digunakan adalah dari pelbagai modul sedia
ada yang telah diubahsuai mengikut kesesuaian murid.Program ini dapat memberi motivasi kepada murid
untuk bersaing antara satu sama lain dan berusaha untuk berpindah ke stesen seterusnya.
Teknik yang digunakan dalam program ini adalah ‘Teknik Tanam Memori’.Teknik ini menggunakan
objek atau jari semasa murid mengeja perkataan.Program ini juga menggunakan system token, dimana
murid-murid boleh mengumpul mata ganjaran dan menukarnya dengan hadiah di stesen masing
masing.Murid –murid yang berjaya berpindah ke stesen lain akan diberi hadiah.Piala pusingan akan
diberi kepada murid yang berjaya menguasai semua kemahiran di stesen 4.
ØIMPLIKASI
Program
ini memberi kesan yang positif.Murid-murid aktif dan berusaha untuk berpindah
dari satu stesen ke stesen yang lain.Ini bermakna mereka dapat menguasai kemahiran disetiap stesen dengan baik.
Seramai
7 orang murid atau 67% berjaya dipulihkan.Murid-murid yang kritikal kini berada
di dalam stesen 3 dan 4 dan di akhir program ini adalah diharapkan semua murid
celik 2M.
Data murid-murid pemulihan mengikut stesen
Bulan/
stesen
|
S 1
|
S 2
|
S 3
|
S 4
|
Juml murid
|
catatan
|
Jan
|
2
|
11
|
-
|
-
|
13
|
|
Feb
|
1
|
9
|
3
|
-
|
13
|
|
Mac
|
1
|
7
|
5
|
-
|
13
|
|
April
|
1
|
6
|
-
|
5
|
12
|
Seorang murid pindah
|
Mei
|
1
|
5
|
1
|
-
|
7
|
5 orang murid balik ke kelas
perdana
|
Jun
|
-
|
4
|
-
|
2
|
6
|
Seorang murid ke kelas pend khas
|
Jul
|
-
|
4
|
-
|
2
|
6
|
|
Ogos
|
-
|
2
|
2
|
-
|
4
|
Dua orang murid balik ke kelas
perdana
|
Sept
|
-
|
-
|
2
|
2
|
4
|
|
Okt
|
Anggaran Perbelanjaan
No
|
Bahan
|
Kuantiti
|
|
1.
|
Kertas manila kad
|
30 x 0.60
|
RM 18.00
|
2.
|
Kertas keras
|
2 x 2.50
|
RM 5.00
|
3.
|
Double side tape
|
1 x 3.50
|
RM 3.50
|
4.
|
CD
|
1 x 3.00
|
RM 3.00
|
5.
|
Kertas warna
|
20 x 0.60
|
RM 12.00
|
6.
|
Peralatan stesen
|
RM 300.00
|
|
7.
|
Hadiah dan penghargaan
|
RM 50.00
|
|
Jumlah
|
RM 391.50
|
Segala perbelanjaan dibiayai sepenuhnya oleh pihak sekolah.
ØPENUTUP
Setiap
murid mempunyai kecerdasan yang berbeza. Murid-murid yang lemah dalam pelajaran
biasanya tiada keyakinan diri dan tiada motivasi untuk belajar. Kadar keupayaan
mereka belajar juga berbeza.
Sebagai
seorang guru pemulihan saya perlu lebih kreatif untuk menarik minat murid
ini untuk belajar.Mengajar mengikut
kumpulan biasa menyebabkan murid cepat jemu dan kurang daya saing.
Program
ini berjaya memberi murid-murid motivasi untuk belajar kerana mereka sentiasa
bersaing untuk berpindah ke stesen yang lain.Keyakinan diri murid-murid ini
juga bertambah kerana mereka selalu diberi penghargaan.Program ini juga dapat
memberi saya motivasi kerana saya dapat lihat perkembangan anak didik saya
mengikut stesen yang mereka duduk.
Saya
akan meneruskan Program Permata Minda ini kerana ianya memberi kesan yang
sangat positif kepada proses p&p.Saya juga berharap Program ini dapat
dicontohi oleh kelas-kelas pemulihan yang lain.
No comments:
Post a Comment