STRATEGI PELAKSANAAN PROGRAM PERMATA MINDA
LANGKAH
1
v Mengubahsuai
kelas, membentuk 4 stesen dan membina modul untuk setiap stesen.
LANGKAH
2
v Murid-murid
diberi ujian diagnostik bagi mengesan daerah kelemahan mereka.
LANGKAH 3
v Murid-murid
di kelaskan ke dalam 4 stesen mengikut tahap
penguasaan mereka.
STESEN 1:
Kemahiran:
1) Huruf-huruf kecil a-z
2) Huruf-huruf besar A-Z
3) Huruf-huruf Vokal a e i o
u
4) Suku kata kv
5) Perkataan kv+kv/ayat mudah
6) Perkataan dua suku kata v
+ kv/ayat mudah
7) Perkataan kv+kv+kv/ayat
mudah.
Strategi
pelaksanaan Stesen 1
Ø Diperingkat
ini huruf kecil diberi keutamaan.
Ø Latihan
seterusnya ialah latihtubi mengeja suku kata kv menggunakan vokal yang sama.
Ø Perkataan
kv+kv menggunakan pola vokal yang tersusun dapat membantu murid mengeja dan
membaca perkataan dengan mudah.
Ø Di stesen
ini juga murid diajar mengeja perkataan menggunakan teknik ‘Tanam Memori’.
Ø Menggunakan
system token.
Ø Murid
akan berpindah ke stesen 2 bila sudah menguasai semua kemahiran di stesen ini
melalui ujian yang dijalankan.
STESEN
2
Kemahiran:
8) Perkataan kvk
9) Suku kata kvk
10) Perkataan v+kvk
11)
Perkataan kv+kvk
12)
Perkataan
kvk+kv
13)
Perkataan
kvk+kvk
14)
Perkataan
kv+kv+kvk
15)
Perkataan
kvk+kv+kvk
16)
Perkataan
kvkk
17)
Suku
kata kvkk
18)
Perkataan
kv+kvkk
19)
Perkataan
v+kvkk
20)
Perkataan
kvk+kvkk
21)
Perkataan
kvkk+kv
22)
Perkataan
kvkk +kvk
23)
Perkataan
kvkk+kvkk
24)
Perkataan
kv+kv+kvkk
25)
Perkataan
kv+kvk+kvkk
26)
Perkataan
kvk+kv+kvkk
27)
Perkataan
kvkk+kv+kvk
28)
Perkataan
kv+kvkk+kvk
Strategi Pelaksanaan Stesen 2
P&p menggunakan
beberapa modul yang telah disusun semula secara sistematik berpandukan rancangan pengajaran yang
disediakan.(Bacepat,Asbalis,Bacalah Sayang,Jayabaca)
Latihtubi
mengeja suku kata menggunakan pola vokal yang sama memudahkan murid untuk
mengingat.
Di
peringkat ini murid-murid mengeja perkataan menggunakan teknik ‘Tanam Memori’.
Guru
menyediakan latihan interaktif yang bersesuaian dengan pencapaian murid.
Menggunakan
system token.
Murid-murid
ini akan berpindah ke stesen 3 bila mereka sudah menguasai kemahiran ini
melalui ujian yang disediakan.
STESEN
3
KEMAHIRAN:
29)
Perkataan yang melibatkan Diftong Dan Vokal Berganding
30)
Perkataan
Yang Melibatkan Huruf Konsonan Bergabung.
Strategi
Pelaksanaan Stesen 3
vMenggunakan
modul yang telah disusun secara sistematik (Bacepat,Asbalis,Bacalah
Sayang,Jayabaca)
v Diperingkat
ini murid diberi latihtubi mengeja dan
membaca perkataan yang mengandungi perkataan konsonan bergabung dan vokal
berganding.
v Menggunakan
system token.
v Murid
–murid ini akan berpindah ke stesen 4 bila mereka sudah menguasai kemahiran ini
melalui ujian yang disediakan.
STESEN 4
KEMAHIRAN:
31)
Membaca Dan Membina Ayat
32)
Bacaan Dan Pemahaman
Strategi Pelaksanaan Stesen 4
ü Merupakan
stesen yang istimewa dan terakhir.
ü Di stesen
ini murid-murid diberi latihan membaca dan menyalin petikan sebagai pendedahan
kepada penulisan karangan.
ü Murid ini
juga berpeluang membaca cerita di tapak perhimpunan.
ü Penilaian
dibuat dengan cara murid membaca 10 buah buku cerita dan menulis di dalam buku
Nilam.
LANGKAH 4
v Murid-murid
menjalani ujian di setiap stesen mengikut
kemahiran yang telah ditetapkan.
LANGKAH 5
v Murid-murid
yang berjaya berpindah stesen akan diberi hadiah. Piala pusingan akan diberikan
kepada murid-murid yang berjaya balik ke
kelas perdana.
No comments:
Post a Comment